Van fouten maken kun je leren

08 jul 2019 - Karmijn Steekelenburg

Bij de Rekenfaculteit wordt er elke dag gerekend. En waar er gerekend wordt, worden er fouten gemaakt. Leerlingen maken fouten en rekentutoren maken fouten. Is dat erg? Helemaal niet!

Vaak schamen wij mensen ons als we een fout maken. Het geeft ons een vervelend gevoel. We voelen ons bijvoorbeeld minder dan anderen. Of we zijn bang dat het nooit gaat lukken. Maar dat is nergens voor nodig.

Wat u ook aan het leren bent, fouten maken hoort erbij. U leert wat in ieder geval niet werkt of hoe u iets liever niet moet aanpakken. Als u blijft proberen kunt u uiteindelijk ontdekken hoe het wel moet. En u mag daarbij ook om hulp vragen. Zo blijft u leren en groeien.

Als u nooit iets nieuws probeert, dan geeft u zichzelf niet de kans om iets nieuws te leren. Ga dus lekker aan de slag om nieuwe dingen uit te proberen.

Bij de Rekenfaculteit creëren wij graag een omgeving waarin leerlingen zich op hun gemak voelen. Een omgeving waarin zij hun berekeningen durven op te schrijven en te vertellen. Als een som niet goed is uitgerekend, kan de rekentutor samen met de leerling de fout opsporen. Ook nodigen wij leerlingen uit om dezelfde som op verschillende manieren uit te rekenen. Leerlingen kunnen dan van elkaar leren en de rekentutor leert ook van de leerlingen.

Een aantal vragen om over na te denken:

Wat heeft u laatst nog geoefend of geprobeerd?

Wat zou u nog willen doen wat u niet eerder heeft gedurfd?

Welke fout heeft u vandaag gemaakt? Wat heeft u ervan geleerd?

Wat kunt u nu doen wat u eerder nog niet kon?

Een rekenraadsel:

Rekenraadsel